top of page

Waarom het veranderen van je logo 100 miljoen kan kosten

Even een duik in het verleden. Tenminste, 2010 valt wel onder de categorie ‘verleden’, toch?


Het zat zo. GAP (Google zelf maar even wat die lui doen) vond dat het tijd was voor een nieuw logo. Van 1990 tot 2010 maakten zij gebruik van hetzelfde logo. Zie hieronder aan de linkerzijde: simpel, blauw, maar herkenbaar.

Ze hadden geld over blijkbaar, want ze investeerden een kleine 100 miljoen voor een totale marketing make-over. Dit bedrag maakten ze onder andere vrij voor het nieuwe logo, hierboven aan de rechterkant. Bij mij hadden ze het voor 50 miljoen gekregen, maar vooruit (als jij dit leest en een logo wilt doe ik het nog wel iets goedkoper, vooruit).


Voor 100 miljoen mag je wel ont-zet-tend veel resultaat verwachten. En ontzettend blij zijn, zou je zeggen. Maar niets is minder waar.


Na minder dan een week (!!!!! ja, daar mogen wel 100 miljoen uitroeptekens achter) besloten die luitjes dat het oude logo weer terug moest keren.


Je zult denken: doodzonde. Dat is het natuurlijk ook. Anderzijds: kijk wat het heeft opgeleverd. Er ontstonden hele discussies op social media over het merk. Mensen vonden het logo spuuglelijk, niet meer herkenbaar, niet passend bij het merk. Binnen 24 uur werd het merk ook bekend bij mensen die het voor de transformatie niet eens kenden.


Of dat terug viel te zien in het aantal verkopen? Geen idee. Maar er werd wel weer ontzettend veel over GAP gepraat. En dat doet natuurlijk iets voor je naamsbekendheid.

bottom of page