top of page

Hoe zet ik Instagram for business in voor mijn bedrijf?

Met meer dan 8,5 miljoen Nederlandse Instagramgebruikers is de kans dat jouw klant zich op dit platform bevindt is enorm groot! Waar de ‘normale’ Instagram-gebruiker een ‘normaal’ Instagram-profiel heeft, kun jij als ondernemer gebruik maken van een bedrijfsprofiel. Waarom dat moet én hoe dat moet? Dat vertel ik je in deze blog! Ook neem ik je mee in een aantal tips en trucs die je kunt gebruiken om je Instagram-account businessproof te maken.


Waarom is het belangrijk om een bedrijfsprofiel te hebben?


Steeds meer bedrijven hebben Instagram gevonden. Dat is ook niet zo gek, als je ziet dat het aantal gebruikers van de app de afgelopen jaren is geëxplodeerd. Een bedrijfsprofiel heeft een aantal opties die een persoonlijk profiel niet heeft:

  • Je krijgt een contactknop waar je mail, telefoonnummer en locatie kwijt kunt. Zo kun je gemakkelijker dan ooit contact hebben met je klant! Je klant hoeft niet te zoeken naar jouw gegevens en ook niet tot in den treure door te klikken totdat hij of zij deze heeft gevonden.

  • Je krijgt toegang tot Instagram statistieken, waarin je alle informatie over jouw account kunt inzien. Wie zijn jouw volgers? Waar komen ze vandaan en welke interesses hebben ze? Daar kun jij met je posts weer op inspelen!

  • Je kunt berichten inplannen via apps, zodat je jouw berichten niet altijd op de dag zelf hoeft te publiceren. Zo kun jij je bezighouden met andere werkzaamheden zonder je Instagram te vergeten.

  • Je kunt een agenda koppelen aan je profiel zodat klanten afspraken kunnen maken. Ook kun je op Instagram een shop openen, zodat klanten direct kunnen shoppen!

  • Last but not least: met een bedrijfsprofiel kun je adverteren! Dat is via Instagram erg gemakkelijk én snel te doen. Je kunt adverteren op jouw doelgroep, met leeftijd, regio en interesses.

Hoe maak je dan zo’n bedrijfsprofiel aan op Instagram?


In een paar stappen regel je dat!


  1. Log in op je Instagramprofiel

  2. Klik op je logootje/fotootje rechtsonder

  3. Klik op de drie streepjes rechtsboven

  4. Klik op Instellingen

  5. Klik op Account

  6. Scrol naar beneden en klik op 'Overschakelen naar professioneel account' of 'Overschakelen naar bedrijfsprofiel'

  7. Selecteer de categorie van de branche die het beste omschrijft welke producten of diensten jij aanbiedt

  8. Vervolgens kun je nog een aantal gegevens toevoegen, zoals je website, je e-mailadres enzovoort

  9. Klik op 'Gereed': klaar is Kees!

Ben ik dan nu klaar om met mijn Instagram-profiel mijn bedrijf te runnen?


Nou, de eerste stappen zijn gezet.


Wat zet ik in mijn Instagram bio als ik ondernemer ben?


De volgende stap is het invullen van je profiel. Heb je al een biografie? Met het lezen van een bio bepaalt een bezoeker of jouw profiel de moeite waard is om te volgen. Kijk naar je feed en vraag jezelf af of het duidelijk is wat jij doet of verkoopt. Houd je biografie kort maar krachtig en wees specifiek!


Voorbeeld: ben jij diëtist en support jij je klanten om de beste versie van zichzelf te worden? Denk dan aan:

‘’Ik help jou om de beste versie van jezelf te zijn!’’ Of: ‘’Gezond en fit leven zonder restricties? Ik help je daarbij!’’


Of misschien ben jij fotograaf en leg jij de waardevolle momenten van anderen vast. Gaan we weer: ‘’Ik leg jouw waardevolste momenten op de mooiste manier vast.’’


Vertel wat jij kan leveren of doen om iemand anders te ontzorgen of om zijn/haar leven te verbeteren. Doe dat op een unieke, inspirerende manier. Waarom heeft de klant JOU nodig?


Hoe richt je als ondernemer je Instagram-feed het beste in?


Jouw feed is jouw visitekaartje. Op je feed is te zien wat jij doet, wat je levert. Werk aan de hand van een kleurenthema. Kies een maximaal aantal kleuren die je terug wilt laten komen zodat het geen circus gaat lijken (tenzij dat je branche is). Kies neutrale kleuren die passen bij jouw merk. Vervolgens denk je na over jouw strategie. Welke informatie wil je delen? En wat is interessant voor je klanten?


Consequent en regelmatig posten is van groot belang. Heb jij voor het laatst in 2019 een post geplaatst? Dan denkt de klant waarschijnlijk dat je niet meer bestaat. Nou ja, jij bestaat wellicht nog, maar je bedrijf niet. Zonde! Ook als je de nieuwe klanten misschien ‘’niet nodig hebt’’ is het belangrijk om te laten zien dat jij er bent. Je sneeuwt al snel onder op Instagram met die meer dan 8,5 miljoen Nederlandse Instagram gebruikers.


Welke content plaats ik op Instagram?


Nu je hebt bepaald hoe je wilt posten is het natuurlijk ook belangrijk om te weten wat Je gaat posten. We gaan weer even terug naar die fotograaf. Plaats kiekjes van een trouwerij waar je onlangs hebt geshoot. Je kunt ook foto’s posten van andere diensten die je aanbiedt, zoals babyshoots of portretfoto’s. Laat de klant zien wat jij in huis hebt. Je kunt ook inspirerende verhalen delen, of verhalen van klanten die je zijn bijgebleven.


Heb je een horecaonderneming? Post dan plaatjes van gerechten van je menukaart, klanten die tevreden zitten te dineren, een overzichtje van het mooie weer dat eraan zit te komen, het nieuwe buitenterras… enzovoort. Maak daarbij ook zeker gebruik van je Instagram stories.

Welk product of dienst je maar verkoopt: stel op Instagram vragen aan je klant. Nodig ze uit om te reageren op je post. Interactie op Instagram is erg belangrijk. Reageer daarom ook op reacties die jij krijgt, al is het alleen maar een smiley.


Recensies delen doet het ook goed: mond-tot-mond reclame is het belangrijkste dat je kunt hebben. Het is gratis en geloofwaardig. Let er wel op dat een afbeelding uit maximaal 20% tekst mag bestaan wanneer je besluit te willen adverteren. Je kunt er daarom voor kiezen om een afbeelding te posten van een tevreden klant (die een duimpje omhoog steekt, lekker cliché). In de tekst onder de foto plaats je zijn of haar review.


Wanneer kan ik het beste posten op Instagram?


Daar is eigenlijk niet een heel kant-en-klaar antwoord op te geven. Sorry. Dit hangt enorm af van jouw publiek. Op internet schrijft men enorm veel over dit onderwerp. Er zouden 'beste tijden om te posten' bestaan. En ongetwijfeld zit daar ook een kern van waarheid in. Maar, dit zijn algemene cijfers. Gemiddelden.


Ga voor het antwoord op deze vraag op zoek naar jouw doelgroep. Scrollen ze om 22.00 uur nog op hun telefoon? Of slapen ze al omdat ze jonge kinderen hebben? Zouden ze misschien tussen 12.00 en 13.00 uur actief zijn, omdat ze lunchpauze hebben? Of misschien pas na 18.00 uur, wanneer de school- of werkdag weer achter de rug is?


Vaak is posten ook een kwestie van proberen. Probeer eens minstens 1 maand op dezelfde tijden en dagen te posten. Check in je statistieken om te kunnen concluderen wat dit met je bereik doet. Worden je posts veel bekeken, of juist weinig? Heb je veel interactie, of juist niet? Houd daarbij in je achterhoofd dat de inhoud van je post nog veel belangrijker is dan de timing van je post.


Aan de slag met jouw Instagram bedrijfsprofiel


Nu je deze basiskennis hebt, kun je gaan werken aan jouw Instagrampagina. Je doet het eigenlijk pas fout wanneer je niets doet. Wees niet te bang om fouten te maken - voor zover het maken van fouten bestaat. Krijgen mensen stress van het posten op Instagram? Ongetwijfeld. Sterker nog, veel ondernemers besteden dit werk uit aan iemand anders. Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Ze hebben geen idee wat ze moeten schrijven (hierover binnenkort een blog!);

  • Ze vinden het moeilijk om interactie met de klant te hebben;

  • Ze hebben simpelweg geen tijd (om op zoek te gaan naar de juiste tijden);

  • Ze vinden het niet leuk;

  • Het geeft ze stress.

Gelukkig kun je dit werk ook uitbesteden aan anderen, mensen die de kennis en ervaring hebben én het ook nog eens leuk vinden om te doen. Ja, ze bestaan écht!

bottom of page