top of page

In 6 stappen schrijf jij een steengoede blog

Bloggen... ellendig lange verhalen typen en vervolgens 3 likes ontvangen. Daar heb je toch he-le-maal geen zin in? Wat een gedoe! Pffff. Dat is niets voor mij. Laat maar gewoon.


Nou, dat denk ik niet. Het hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn. Met een snufje voorbereiding en jouw kennis kun je binnen no-time een goede blog schrijven die ook nog eens veel mensen lezen! En nee, dat is echt niet ingewikkeld, saai of langdradig. In slechts 6 stappen heb jij een goede blog geschreven!


Stap 1: Wat is het doel van je blog?

Schrijf blogs over onderwerpen waar je passie voor hebt. Het is belangrijk om over iets te schrijven wat je leuk vindt. Heb je he-le-maal niks met boormachines? Waarom zou je er dan over schrijven? Tenzij je natuurlijk een bouwmarkt bent. Los daarvan: als jouw bedrijf niets met boormachines te maken heeft, hoef je daar ook echt niets over te schrijven.


Stel jezelf de vraag: waarom wil je bloggen? Wil je nieuwe klanten werven? Iets vertellen over een nieuwe ontwikkeling? Je weet zelf als geen ander waar jij goed in bent en waar je veel over kunt vertellen in je blogs. Maak een woordweb en laat je creativiteit de vrije loop gaan.

Stap 2: Titel, kern en inhoud van je blog


De volgende stap voor het schrijven van een goede blog, is je bouwwerk (of bouwwurk..) neerzetten. Je begint met een inleiding, gaat naar de inhoud en vervolgens het slot. Gebruik niet alleen maar alinea's van 20 zinnen per alinea. Schrijf korte, bondige zinnen van maximaal 20 tot 25 woorden. Je wilt niet struikelen over een zin. Mocht ik er vanaf nu voor kiezen om hele lange zinnen te typen die ik prima had kunnen opknippen in meerdere zinnen gescheiden door een punt die je niet meer kunt volgen omdat ze gewoon echt veel en veel te lang zijn dan haak je af omdat je brein het allemaal niet meer zo goed kan volgen. Zie je? ;-)

Gebruik niet alleen voldoende tussenkoppen, maar ook de juiste. Maak gebruik van H1, H2 en H3. Ook daar maak je Google blij mee. Opsommingen en lijstjes lezen ook lekker, zoals je later in deze blog zult zien. Vergeet niet om je zoekwoorden te verwerken in je titel, tussenkopen en de inhoud.

Stap 3: Gebruik de juiste zoekwoorden in je blogs


Iedere gebruiker van het internet is anders. Jij navigeert in Google misschien op: ''blog schrijven'', terwijl een ander volledige zinnen typt: ''hoe schrijf ik een blog?''. Wil jij met je blog goed gevonden worden? Maak dan gebruik van de juiste zoekwoorden.

Maar.. welke zoekwoorden gebruik je dan? Uiteraard kies je voor de zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp. Schrijf je over bloggen? Dan begin je niet ineens over kaas (behalve ik, in deze situatie - of wanneer je een blog schrijft over kaas natuurlijk). Maak een woordweb en schrijf allerlei termen om het onderwerp van je blog heen. Ben je uitgedacht? Check dan ook nog even een aantal keyword tools. In deze tools kun je vinden op welke zoekwoorden klanten het meeste zoeken. En ja, ik heb natuurlijk een paar opties voor je.

Stap 4: Voeg plaatjes, foto's, videos toe aan je blog


''Een plaatje zegt meer dan duizend woorden'', is het niet? Een foto of afbeelding is niet alleen voor de lezer leuk, maar ook voor Google. Slechts één plaatje per blog zorgt er al voor dat je blog meer lezers krijgt. Het is echter nog niet zo makkelijk om ''zomaar een leuk plaatje'' toe te voegen aan je site. Wist je dat op veel afbeeldingen copyright zit? Kopiëren zonder bronvermelding is niet toegestaan. Je kunt zelfs een boete krijgen! Gebruik daarom rechtenvrije foto's. Je kunt ze soms vinden op de website die je gebruikt of op gratis stockfoto websites, zoals Pixabay of Unsplash. Je kunt de foto's of plaatjes voor bij je blog natuurlijk ook zelf maken. Pak je telefoon en maak gewoon eentje! Zo simpel kan het zijn.


Vergeet trouwens niet om de foto te verkleinen. Te grote afbeeldingen zorgen ervoor dat je website langzamer laadt. En.. dat vinden mensen vervelend.


Een blog schrijven tips en trucs

Stap 5: Waar post jij je blog?


Uiteraard komt je blog op je eigen website. Daar wil je natuurlijk dat de bezoeker terecht komt. Plaats je blog ook op andere plekken, zoals LinkedIn, Instagram of Facebook. Ga op zoek naar de plek waar de doelgroep zich bevindt. Je hoeft echt niet alle platforms te gebruiken, maar als je over woontrends schrijft, zou ik Pinterest bijvoorbeeld zeker inzetten.


Schrijf een korte introductie bij je post op social media, bijvoorbeeld: ''Vind jij het ook zo ontzettend lastig om een goede blog te schrijven? Ben je inspiratieloos, zit je uren naar je scherm te staren zonder succes? Nou, dat is écht niet meer nodig.'' Creëer een probleem - maar los hem ook op. En: vergeet niet te reageren op reacties die je krijgt! Interactie = key! Ook al reageer je maar met één of enkele woorden.

Stap 6: Wees consistent met het plaatsen van blogs!


Het schrijven van een blog is misschien lastig voor je, waardoor je na drie blogs alweer de neiging hebt om te stoppen. Of je plaatst in januari een blog en vervolgens in november pas weer. Doe. Dat. NIET! Voordat je blogs überhaupt worden gelezen, moet je een beetje doorzetten. Zet bloggen daarom standaard in je agenda. Schrijf bijvoorbeeld op maandag en publiceer op donderdag. Je hoeft echt niet iedere dag een blog te posten, maar probeer wel wekelijks te plaatsen. Zo weet een klant ook wanneer hij of zij nieuw leesvoer kan verwachten.


Een blog schrijven: zelf doen of laten schrijven door iemand anders?


Jij hebt natuurlijk kennis van de onderwerpen waar jij over schrijft. Dat betekent niet dat je per se (volledig) zelf een blog zou moeten schrijven. Je kunt anderen vragen om de tekst door te lezen en feedback te geven. Ook is het mogelijk om iemand in te huren voor het schrijven van blogs. De blogs die je laat schrijven, zijn dan SEO-proof en voldoen aan alle schrijftrucs. Niet de lasten, wel de lusten.


Wil je meer tips en adviezen voor het schrijven van blogs? Neem dan gerust eens contact op. Je kunt mij natuurlijk ook blijven volgen voor nog meer gratis tips. Want, die komen zeker.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page