De homepage van jouw website is jouw digitale etalage. Het is het eerste wat bezoekers zien wanneer ze je website bezoeken. Het is jouw kans om een blijvende indruk achter te laten! Je wilt dat je klant overgaat tot actie, toch? Dan is het belangrijk dat je de aandacht van je bezoeker houdt én dat je ze aanzet tot actie.
Bepaal het doel van je homepage
Voordat je begint met het ontwerpen en schrijven van je homepage, is het belangrijk om het doel te bepalen. Wil je bezoekers aansporen om een product te kopen, contact met je op te nemen of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief? Door het doel duidelijk te bepalen, kun je je inhoud en ontwerp daarop afstemmen.
Maak een duidelijke en aantrekkelijke headline
De headline is het eerste wat bezoekers lezen, dus het moet meteen hun interesse wekken. Zorg ervoor dat je headline beknopt, pakkend en relevant is. Communiceer in één zin de waarde die je biedt aan je bezoekers.
Gebruik heldere en overtuigende call-to-actions (CTA's)
Plaats opvallende CTA's op strategische plaatsen op je homepage om bezoekers aan te moedigen om tot actie over te gaan. Gebruik activerende woorden zoals "Ontdek meer", "Koop nu" of "Neem contact op" om duidelijk te maken wat je van je bezoekers verwacht. Ga ook niet te wild lopen strooien met dit soort termen, om te voorkomen dat je klant niet meer begrijpt waar hij of zij naartoe moet.
Zorg voor een overzichtelijke lay-out
Een overvolle homepage kan overweldigend zijn en bezoekers afschrikken. Met teveel kleur, teveel knoppen en teveel ''moeten'' schrikt de klant zich dood en klikt waarschijnlijk spontaan de website weg. Kies voor een gestructureerde en overzichtelijke lay-out waarbij belangrijke elementen zoals de headline, CTA's en navigatie gemakkelijk te vinden zijn. Gebruik ook voldoende witruimte om de inhoud ademruimte te geven.
Schrijf boeiend en houd het kort: MAND!
Bezoekers hebben meestal een korte aandachtsspanne: het moet snel en simpel. Dus houd je inhoud scanbaar. Gebruik korte alinea's, opsommingstekens en koppen om de belangrijkste informatie snel te communiceren.
Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden
Dus, je weet wat je te doen staat. Afbeeldingen, video's en illustraties kunnen je homepage visueel aantrekkelijker maken en de inhoud versterken. Let er goed op dat je niet klakkeloos foto's van internet gaat gebruiken. Er zijn een aantal websites waar je rechtenvrije foto's kunt downloaden, zoals Unsplash of Pixabay, maar vergeet geen bronnen te vermelen.
Eerlijk is eerlijk, eigen foto's zijn veel sprekender en persoonlijker. Mensen willen de persoon achter een dienst of service zien. Mijn tip? Investeer in een aantal goede foto's van jezelf, je werkomgeving, enzovoort. Maak een kleine beeldbank aan met eigen foto's die je ook weer kunt gebruiken op social media.
Zorg ervoor dat je website responsive is
Rewattes? Responsive ja. Steeds meer mensen gebruiken alleen nog maar hun mobiele telefoon om websites te bezoeken. Daarom is het belangrijk dat je website op verschillende schermformaten werkt. Je wilt niet dat je klanten van links naar rechts moeten scrollen of delen van je website niet kunnen zien. Test je homepagina daarom op verschillende apparaten.
Vraag je doelgroep om advies
Is je website, volgens jou, af? Laat de website dan aan minimaal 5 mensen zien. Iedereen kijkt op een eigen manier naar een website en iedereen ziet dus ook andere dingen. Ga aan de slag met de tips die je krijgt. Je kunt ook websites van conculega's bezoeken om inspiratie op te doen. Nee, kopiëren is uit den boze, maar je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Dus: aan de slag en oefenen met wat voor jou goed werkt!
Comments